Det tværfaglige samarbejde
I Troldemosen er det tværfaglige samarbejde en forudsætning i arbejdet med at skabe trivsel, udvikling og legende træning for børnene. Vi arbejder i teams, hvor pædagoger, fysioterapeuter og ergoterapeuter er omkring børnene alle dage i ugen, mens logopæderne kommer i teamet 2-3 gange om ugen. Vi har også to psykologer og en sygeplejerske tilknyttet Troldemosen, som kommer efter behov.
Børnenes udfordringer betyder at der er behov for alle fagligheder, for at vi kan arbejde kompetent med børnenes mål og indsatsområder. Målene bliver formuleret og besluttet sammen med barnets forældre, hvorefter teamet i fællesskab udarbejder en plan for, hvordan der kan arbejdes med målet og hvem, der har ansvar for hvilke områder.
Den fælles indsats indebærer at vi hver især byder ind med vores faglige viden, hvorefter vi drøfter, hvilken faglig viden eller metode, der bedst kan understøtte barnets mål eller trivsel i det konkrete tilfælde. Nogle gange skal flere fagligheder i spil, mens der andre gange vil være fokus på en enkelt faglighed. Hvis barnet fx har et mål om at styrke bevægelse/motorik, vil det måske være nødvendigt at nedtone et særligt fokus på for eksempel spisning, da nogle børn ikke har overskud til at træne flere områder samtidig.
Et barn kan for eksempel have et mål om motorisk træning, men for at der kan arbejdes med det motoriske mål, er der behov for først at arbejde pædagogisk med samspil, relation og kommunikation, så barnet forstår, hvad barnet skal og er tryg i relationen. Det er en forudsætning for at det overhovedet er muligt for barnet at deltage i en målrettet aktivitet.
Tager man eksemplet med motorisk træning, er der behov for at afdække, hvordan vi kommunikerer med barnet om, at barnet skal deltage i en aktivitet i gymnastiksalen. Har barnet behov for, at vi kommunikerer med konkreter, symboler eller fotos? Relationen med barnet er vigtig for at barnet er tryg ved, at samarbejde om at skulle gå over i salen. Et kendskab til barnets præferencer, ressourcer og udfordringer er vigtigt for at kunne skræddersy aktiviteten til det enkelte barn.
Det tværfaglige samarbejde gør det spændende og udviklende at arbejde i Troldemosen. Vi ser det som en stor fordel, at vi alle, med hver vores faglige viden, altid kan byde ind med tanker, idéer og gode råd, da det fører til en større samlet viden i teamet.
Med den løbende udveksling af viden og erfaringer, skaber vi den bedste grobund for, at børnene trives og udvikler sig.