Gå til hoved indhold

Studerende

Pædagoger og terapeuter

Pædagogstuderende

I Troldemosen har vi 6-8 studerende om året. I praktikperioden bliver man enten tilknyttet en gruppe i stuen eller på 1.sal. Børnene i Troldemosen har individuelle og meget forskellige ressourcer og behov. Vi lægger vægt på at være en uddannelsesinstitution med rig mulighed for fagligt og praktisk udbytte.

Herunder indtænkes bl.a. at den studerende bliver sat grundigt ind i vores tværprofessionelle samarbejde, de forskellige fysiske læringsrum vi har mulighed for at benytte og den studerende præsenteres for de andre grupper i huset, end der hvor man er tilknyttet. Vi bestræber os på at have en times vejledning hver uge i praktikforløbet. I Troldemosen har vi udelukkende studerende i 2. og 3. praktikperiode.​

I praktikperioden vil vi i høj grad have fokus på kommunikation, anerkendelse i relationen med børnene, udvikling, læring og leg samt tværfagligt samarbejde.

Vi anbefaler, at den studerende har sat sig ind i Troldemosens værdigrundlag og uddannelsesplan inden opstart.​

Læs praktikbeskrivelsen her.

Terapeutstuderende

Troldemosen modtager både fysioterapeut studerende og ergoterapeutstuderende flere gange årligt. Vi modtager studerende fra forskellige semestre. De studerende vil primært være tilknyttet en gruppe i praktikperioden, men kommer også rundt omkring i huset og ser forskellige børnegrupper samt oplever forskellige gruppedynamikker og måder at arbejde tværfagligt sammen på.

Der er uddannede kliniske vejledere i Troldemosen, som varetager planlægning og tilrettelæggelse af de studerendes praktikforløb, men de studerende vil få deres daglige sparring af alle terapeuterne i huset. Vi lægger stor vægt på, at de studerende får et stort teoretisk og praktisk udbytte af deres praktikforløb. De studerende kommer til at indgå i et tæt tværfagligt samarbejde med pædagoger, ergoterapeuter, fysioterapeuter, logopæd og andre faggrupper på stuerne.

Troldemosen er et højt specialiseret tilbud, hvor de studerende får mulighed for at arbejde med en stor kompleksitet. De studerende får mulighed for at opbygge deres træning på en kreativ måde, så den både er motiverende og legende. Den studerende deltager i teamets tværfaglige teammøder som er planlagt til 2 timer hver 4. uge. Undervisningen omfatter vejledning, supervision og evaluering både enkeltvis og i grupper. Mødepligt svarer til et omfang på gennemsnitligt 37 timer/ugen (tilstedeværelse og egen studietid), og er en forudsætning for at kunne gå til eksamen.

Den studerende følger det kliniske uddannelsessteds arbejdstider, herunder helligdage og pålagte fridage. Den studerende indgår i den kliniske uddannelsesperiode i et arbejdsfællesskab, hvor kollegaer og børn er afhængige af, at den studerende følger stedets regler for fremmøde.

Læs klinikstedbeskrivelse her.